Psychosomatische Fysiotherapie

Wat zijn psychosomatische klachten?

Iedereen heeft weleens last van spanningen, dat is normaal. Maar als deze spanningen erg lang duren of heel extreem zijn, kunnen er spanningsklachten ontstaan waarbij sprake is van zowel psychische als lichamelijke overbelasting. Deze klachten worden ook wel psychosomatische klachten (psyche = geest, soma = lichaam) genoemd. Psychosomatische klachten uiten zich bijvoorbeeld in de vorm van nekklachten, hoofdpijn, hyperventilatie, angstklachten, overspannenheid, burn-out, depressie, slaapstoornissen, concentratiestoornissen en R.S.I.

Oorzaken

De oorzaak voor het ontstaan van spanningsklachten kan voor iedereen verschillend zijn. Wel zijn er bepaalde levensomstandigheden waarbij deze klachten vaak voorkomen. Bepaalde gebeurtenissen of situaties kunnen leiden tot een verstoring van het geestelijk en lichamelijk evenwicht. Voorbeelden zijn: grote werkdruk, conflicten, relationele problemen, verlies van dierbaren, ernstige ziekteprocessen etc. Wat is er aan te doen? Problemen kan een ander meestal niet voor iemand oplossen. Wel kan iemand geholpen worden om de oorzaak van de spanningsklachten te vinden, het spanningspatroon te (her) kennen en vervolgens leren met spanningen om te gaan. Soms is dit al voldoende om de spanningsklachten te doen verdwijnen of in ieder geval te verminderen.

Waaruit bestaat psychosomatische fysiotherapie?

Deze vorm van fysiotherapie bestaat voor een deel uit praten. Er wordt getracht een antwoord te vinden op vragen als:
• Wat is de klacht?
• Waar komt de klacht vandaan?
• Wat wil ik anders?
• Wat heb ik hiervoor nodig?”
Daarnaast worden er oefeningen aangereikt om te leren ontspannen; rust te vinden. “Autogene Training” en Progressieve Relaxatie” zijn hier voorbeelden van. Ook worden ademhalingsoefeningen, oefeningen om te leren “aarden” en massage gebruikt bij deze vorm van fysiotherapie.

Voor een behandeling psychosomatische fysiotherapie heeft u geen verwijzing meer nodig van een arts. De vergoeding voor fysiotherapie is afhankelijk van uw verzekering.